Svar

IDAI: hej! hur ser dit matschema ut nu? går du efter det?
vilka bars tycker du är godast och brukar du äta dom som dom är eller värmer du dom typ?
tar du näringsdrycker eller liknande? har hört att man kan frysa dom eller värma, testat? och vilka smaker är godast?
hur mkt kcal ska du äta på en dag? skiljer det sig från när du tränar eller har en vilodag?
vilka brödsorter äter du? goda tips? vad brukar du ha för pålägg?
hittade nyss din blogg och wow kommer läsa vartenda inlägg ikväll, ska snart börja behandling och du inspirerar mig måste jag säga! :D
Svar: Hejhej!
Jag har inget matschema. Jag följer typ bara "grunden" att äta mellanmål och så.  Försöker att inte få så himla stora mellanrum mellan måltiderna men nu följer jag inte något matschema. Äter mellanmål när jag vill, efter hunger, samma sak med lunch osv. Det som är så himla skönt nu. Jag är inte besatt av en klocka längre. Jag äter när min kropp säger till mig att göra det.
Jag älskar Questbars vilket ni som läser min blogg kanske har fattat. Jag älskar också Eat natural! Jag brukar för det mesta äta alla bars som de är men om jag vill lyxa till det så kan det vara gott att värma questbars i micron några få sekunder så de blir varma. Det går även att göra cookies av questbars vilket är supergott!
Nej jag dricker inga näringsdrycker längre. Förut drack jag calshakes men inte längre!
Man kan frysa in men det var mest vanliga näringsdrycker, jag testade att frysa in calshake en gång och FYFAN. Det blev så jobbigt att äta och det smakade inte gott. Jag gillade calshakes bäst att bara dricka som de var.
Jag har bara smakat calshake och där va min favorit Chokladsmak, jordgubb var okej men mådde lätt illa av dom.
Vi pratar inte kcal, jag & min behandlare. Jag försöker komma tillbaka till det friska livet där kcal inte hör hemma. Så jag har inga kalori "mål" jag ska uppnå på en dag. Jag räknar inte en enda idag!
Jag äter alla sortes bröd. Allt från vitt, mörkt, frallor osv. Jag äter alla brödsorter. Mina favoriter är Rund & God, God i kvadrat, Hällakullor, Rågform, Rostbröd. Alltså jag har massor av favorier. Älskar bröd :)
Jag brukar för det mesta ha mjukst, ost, leverpastej med smörgåsgurka, messmör, jordnötssmör & sylt, marmelad & kokt ägg med kaviar. Mums!

Åh vad kul, glad jag blir! Hoppas du stannar här på bloggen hihi. Kram!
 
Fanny: Åh alltid velat prova risotto! Har du något recept för det där ser så gott ut!:)
Elin: ser såå gott ut!! vart kan man hitta receptet? eller kan du lägga ut det? :)
Svar: Åh ja absolut!
Receptet kommer från en kokbok jag fick av min pappa i julklapp :)
Till 4-6 portioner
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1/2 liter färska kantareller,champinjoner eller annan färsk svamp
2 + 2 msk smör
4 dl arborioris
2 dl torrt vitt vin
1 liter grönsaks- eller kycklingbuljong av tärning eller fond
2 dl riven parmesanost
1/2 tsk salt
2 krm svartpeppar

GÖR SÅHÄR:
1. Skala och hacka löken och vitlöken. Borsta svapen fri från skräp och skär i bitar
2.Fräs löken och svampen i 2 msk smör tills de får lite färg. Tillsätt riset. Rör om och fräs i 1 minut. Häll på vinet och blanda ordentligt. Låt vinet nästan koka in.
3. Tillsätt buljongen, lite i taget, så att riset hinner dra åt sig vätska mellan varven.
4. Koka sakta och rör flitigt tills all vätska har gått åt. Koka riset sakta i ca 20 minuter (för oss tog det ungefär 30 min)
5. Rör ner 2 msk smör och parmesanosten, smaka av med salt och peppar. Nu ska risotton vara krämig och smakrik.

Servera risotton med sallad och bröd :)



Kommentarer
Postat av: Anonym

Äter du alltid lunch?0

2016-02-05 @ 20:08:27
Postat av: Julia

Har aldrig kommenterat men har läst din blogg ett tag nu! Men nu kände jag mig tvungen för jag blir så upprörd över folk som ställer provocerande frågor?. Anonym varför skulle hon inte äta Lunch?
Försök strunta i sånna här frågor! Du är så grym Emelie!

Svar: Jag vet, jag får sånna väldigt ofta och du har rätt. Jag ska strunta i sånt.
Kram på dig fina! Tack
Emelie Gustavsson

2016-02-05 @ 21:00:28
Postat av: Ellen

Men hur går det ihop att inte följa ett matschema även fast du ska upp i vikt lite till? Brukar du äta mer än du vet att du behöver, eller bryr du dig inte längre om att gå upp mer? Lite luddig fråga kanske haha ;)
Du är iaf bäst!

2016-02-05 @ 22:43:15
Postat av: Sanna

Dom tre bästa frukostarna, dim tre bästa FM mellis, tre bästa luncherna, tre bästa ef mellis, tre bästa middagarna och tre bäata kvällsmelkisaena? Vill så gärna ha tips 😘

2016-02-06 @ 00:21:20
Postat av: Ylva

Vilka fetthalter har du på livsmedel typ smör ost mm? Vilket är det godaste jordnötssmöret? 😌

2016-02-06 @ 08:09:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Kommentar:

Trackback